منوی دسته بندی

core web vital چیست؟

core web vital

Core web vital یکی از سیگنال های جدید گوگل است که به بررسی عواملی چون سرعت بارگذاری سایت، پاسخگویی و ثبات بصری میپردازد.
ممکن است ما زمان زیادی را صرف پیدا کردن هدف جستجوی کاربر، کلمات کلیدی، بهینه سازی محتوا و بک لینک سازی کنیم در حالیکه گوگل، به تازگی مجموعه‌ای از سیگنال ها را منتشر کرده به نام core web vital که به مواردی که گفته شد دقت و توجه زیادی می کند و در نتیجه تجربه کاربر از سایت شما برای آن مهم است.

تعریف core web vital

core web vital اولین بار در june 2021، به عنوان تازه ترین الگوریتم گوگل معرفی شد. پیش بینی می‌شود که در آینده ای نه چندان دور این الگوریتم تبدیل به یکی از مهم ترین و حیاتی ترین الگوریتم ها در تعیین رتبه سایت شود.
برخلاف آنچه که از نامش برمی‌آید core web vital اصلا عجیب و غریب نیست!
تمام دغدغه آن بهبود تجربه کاربر از سایت شماست.

معیارهای اصلی core web vital

1_LCP (Largest Contentful Paint)


در اصل به مدت زمانی که طول میکشد تا بزرگترین تصویر یا پر حجم ترین فایل متنی در یک صفحه سایت برای کاربر بارگذاری شود، گفته می شود. باید گفت که هر چقدر این زمان بیشتر طول بکشد، LCP سایت شما پایین تر است و این یک امتیاز منفی برای شما است .

2_FID (First Input Delay)


این روش برای اندازه گیری پاسخ دهی وب سایت به کلیک کاربران است. هر چقدر نرخ FID کمتر باشد نشان دهنده این است که سایت شما از کیفیت بالاتری برخوردار است. همه می دانیم که برخورد اول کاربر با سایت چقدر مهم و حیاتی است و باعث نتایج شگفت انگیز میشود.

3_CLS (Cumulative Layout Shift)


تا به حال برایتان پیش آمده که مشغول مطالعه مطلبی در یک سایت باشید و چیزی در صفحه به صورت آنلاین تغییر کند؟ یا قصد کلیک کردن بر روی لینک یا دکمه را داشته باشید، اما صفحه ناگهان تغییر کند یعنی دچار جابجایی شود؟ مثلا آن لینک که شما قصد کلیک روی آن را داشتید به سمت بالا یا پایین تغییر مکان بدهد؟ هرچقدر این اتفاق و اتفاقات مشابه، در سایت شما بیشتر اتفاق بیوفتد یعنی نرخ CLS در سایت شما بالاست که یک امتیاز منفی به حساب می آید.

چگونه core web vital را بهینه کنیم؟


با بهینه سازی هر کدام از موارد گفته شده میتوان core web vital را بهینه کنیم.

بهینه سازی LCP


بهترین راه برای بهبود زمان LCP افزایش سرعت سرور سایت است. بیایید ببینیم چه کارهایی را باید برای بهبود سرعت سرور داد:

۱_هاست بهتری برای سایت خود پیدا کنید. این بهترین و موثرترین روش است.

۲-از حافظه کش استفاده کنید تا زمان پاسخ گویی سرور ارتقا پیدا کند.
۳_کدهای جاوا اسکریپت و CSS خود را بهینه سازی کنید.

۴_اندازه فایل ها را ‌کاهش دهید. مثلا اگر یک تصویر با حجم بسیار بالا دارید، به کمک افزونه ها حجم آن را کاهش دهید و فایل هایی که در سرور دارید را به کمک Gzip فشرده کنید.

 بهینه سازی FID

۱_کوتاه کردن تسک های بلند و طولانی

۲_استفاده از Web Worker
۳_به تعویق انداختن جاوا اسکریپت های اضافه

بهینه سازی CLS


برای بهینه سازی CLS، شما باید در ابتدا دلایلی که موجب افت امتیاز شما در این زمینه شده را به خوبی بشناسید که شامل این موارد هستند:
۱_داشتن تصاویر بدون ابعاد استاندارد در سایت

۲_تبلیغات بدون ابعاد مشخص
۳_محتواهای سیال
حالا که این دلایل برای ما روشن شد، سپس در قدم بعدی باید در رفع آنها تلاش کنیم.

ابزارهایی برای اندازه گیری core web vital

ابزارهای گوناگونی وجود دارند که می‌توان به وسیله ی آنها معیارهای حیاتی وب یا همان core web vital را اندازه گیری کرد. بعضی از مهم‌ترین ابزارها در این زمینه را در ادامه برایتان معرفی میکنیم.

Search Console


 اگر سئوکار هستید، قطعا می‌دانید سرچ کنسول یا همان گوگل وبمستر چیست و چه کارایی دارد. در واقع یک ابزار بسیار مهم به شمار می آید.

سرچ کنسول قسمتی از گزارش‌های خود را به بررسی معیارهای core web vital اختصاص داده است. برای مشاهده این بخش، وارد سرچ کنسول شوید، آدرس دامنه سایت خود را وارد کنید. بعد از دسترسی به اطلاعات کلی وب سایتتان به قسمت Experiences بروید و عنوان core web vitals را انتخاب کنید. حالا میتوانید اطلاعات مربوطه را به راحتی مشاهده کنید.

Page Speed Insight


 یکی دیگر از ابزار های محبوب سئو است که میتواند گزارش های مربوط به core web vital را برای هر صفحه از سایت شما به صورت جداگانه نشان دهد.

Lighthouse


آپدیت های جدید این ابزار، نشان میدهد که lighthouse هم میتواند اطلاعات و گزارش های خوبی از معیارهای core web vital به شما ارائه دهد.


CRUX


 کراکس یا همان گزارش تجریه کاربری کروم، از ابزارهای جدید و جذابی‌ است که با استفاده از امکان اتصال به دیتا استودیو، قادر است گزارش‌های خوانا و کاربردی را به شما ارائه دهد.

سخن آخر: همه ما می دانیم که اگر بخواهیم رتبه سایت خود را در گوگل حفظ کنیم و یا به رتبه های بالاتر دسترسی پیدا کنیم هیچ یک از معیارهای رتبه‌بندی گوگل را نمی توان نادیده گرفت حتی معیار جدید و مهمی چون core web vital.

مطالب مرتبط

الگوریتم فلوریدا چیست؟

سمانه عزیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *