منوی دسته بندی

هدف جستجو کاربر چیست؟ چگونه آن را درک کنیم؟

هدف-جستجو-کاربر

درک هدف جستجو کاربر از اصول بسیار مهم و جدید در زمینه سئو است. هدف جستجو کاربر یا همان search intent ، یکی از جدیدترین مفاهیمی است که در حوزه SEO مطرح شده. اگرچه این موضوع تاثیر مستقیمی در رتبه بندی یک وب سایت ندارد، اما از مهمترین مواردی است که می تواند رتبه وب سایت شما را در گوگل بهبود دهد. اما چگونه؟

Search intent یا هدف جستجو کاربر چیست؟

برای درک بهتر هدف جستجو کاربر ، بیایید ابتدا با معنی آن آشنا شویم. در یک کلام، هدف جستجو، انگیزه و یا مقصدی است که کاربر برای رسیدن به آن، کلمه یا کلماتی را در موتورهای جستجو وارد می‌کند. اساس به وجود آمدن موتورهای جستجو، رساندن کاربر به محتوای مورد نظر خود است.

اما چگونه می‌توان هدف جستجو یک کاربر را درک کرد؟ و یا درک هدف جستجو چگونه به ما کمک می‌کند تا به رتبه‌ های بهتری در گوگل برسیم؟ برای پاسخ به این سوال ها لازم است تا مدتی زمان گذاشته و در حوزه تخصص خود و یا زمینه ای که در آن فعالیت دارید، خودتان را جای مخاطب بگذارید

چگونه هدف کاربر از جستجو را درک کنیم؟

وقتی کاربر، عبارتی را در موتورهای جستجو، وارد می‌کند، هدف جستجو کاربر بسیار مهم تر از پیدا کردن نتایجی مطابق کلمات کلیدی است. در برخی از موارد اتفاق افتاده که عین کلمات کلیدی جستجو شده توسط کاربر، اصلا در نتایج صفحه اول موتور جستجو وجود ندارد!

بله عجیب است اما حقیقت دارد. در آپدیت‌ها و اطلاعات جدیدی که از گوگل و متخصصین سئو در جهان به دست ما رسیده، متوجه می‌شویم که حتی چیزهای مهمتری از کلمات کلیدی هم وجود دارد. در حقیقت درک هدف جستجو کاربر و پاسخ به نیاز کاربر، از استفاده کردن دقیق کلمات کلیدی، مهمتر است. اجازه دهید تا با انواع هدف جستجو آشنا شویم.

انواع هدف جستجو یا search intent به چهار دسته تقسیم می‌شود:

۱_ جستجوی اصلاعاتی:

مثلا اگر شما، کلمه “لپ تاپ” را در موتور جستحو وارد کنید و هدفتان از این کار طرح پرسشی درباره سخت افزار لپ تاپ باشد، جستجو شما از این نوع است.

افرادی که هدف آنها جستجوی اطلاعات است از کلمه های خاصی استفاده می‌کنند و عبارت‌های آنها با واژه هایی مانند: چگونه، چطور، بهترین روش و چرا شروع میشود. دانستن این موضوع کمک بزرگی برای تولیدکنندگان محتوا و صاحبان سایت ها است.

۲_جستجو برای پیدا کردی یک سایت:

کاربرانی که به دنبال پیدا کردن یک سایت هستند، از نام انگلیسی سایت یا حتی نام فارسی آن استفاده می‌کنند. این نوع جستجو کردن، به شرطی که نام سایت به درستی نوشته شده باشد، باعث جذب مخاطب برای آن وبسایت می‌شود. هدف برخی از کاربران از جستجو در گوگل، پیدا کردن یک وب سایت است.

۳_ جستجوی تجاری:

اگر هدف جستجو کاربر خریداری ارزان‌ترین لپ تاپ باشد، جستجو از نوع سوم و تجاری است. این کاربران معمولا از کلماتی که به خرید مربوط است، استفاده می‌کنند. واژه های رایجی مانند: قیمت، تخفیف، فروش و خرید ارزان.

۴_ جستجو با هدف تحقیق و بررسی:

برای این مورد می‌توان دانشجویانی را مثال زد که برای تکمیل پایان نامه خود، نیاز به تعدادی مقاله دارند. پس هدف آنها مطالب مرتبط با رشته تحصیلی خودشان است. با دیدن کلماتی چون بهتربن، قدیمی ترین و جدیدترین در میان کلمات جستجو شده، متوجه می‌شویم هدف جستجو کاربر چیست که همان تحقیق و بررسی است.

چرا درک هدف جستجو در سئو اهمیت دارد؟

روشن ترین و صادقانه ترین پاسخ به این پرسش، این است که موتور جستجوی گوگل، اهمیت و حساسیت خاصی نسبت به هدف جستجو کاربر نشان می‌دهد چرا که یکی از سیاست های آن، جلب رضایت کاربرانش است.

عدم توجه به اهمیت search intent به معنای کنار گذاشته شدن از ranking گوگل است. نه بک لینک ها و نه حتی دیگر ترفندهای سئو، نمیتوانند به اندازه رضایت کاربر در دیده شدن و کسب رتبه های بالا در گوگل، مهم باشد.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که گاهی تشخیص اینکه هدف جستجو کاربر چیست، کار دشواری است. مانند مواردی که کاربر، یک کلمه کلیدی را به طور کلی جستجو می‌کند یا از یک تکیه کلام خاص در مورد آن استفاده می‌کند تا منظور خود را برساند. پس راه نسبتا سختی در پیش داریم.

چگونه هدف کاربر از جستجو را درک کنیم؟

شیوه‌های گوناگونی برای درک هدف جستجو کاربر وجود دارد، برای این کار می‌توانید از متخصصان یا مشاوران سئو کمک بگیرید. اما هیچ کسی به اندازه خود شما، در این راه مفید نخواهد بود. برای هدف جستجو کاربر تنها یک روش وجود دارد! خودتان را جای مخاطب بگذارید.

بله برای درک هدف جستجو در هر زمینه‌ای باید خودتان را در جایگاه کاربر تصور کنید. به عنوان یک کاربر چه هدفی از جستجو دارید؟ به دنبال چه چیزی هستید؟ چه مواردی برای شما اولویت بالاتری دارد؟ برای مثال برای خرید یک موبایل ارزان، چه مواردی برای شما اهمیت دارد؟

  • ارزان بودن
  • کیفیت بالا
  • کیفیت دوربین
  • نسخه اندروید و مواردی از این دست.

پس زمانی که پاسخ به این سوالات و دغدغه‌ها را دادید، در واقع هدف جستجو کاربر را درک کرده‌اید. اکنون زمان آن است که با توجه به نیاز کاربر و هدفش، تولید محتوا و سعی کنید به این نیازها پاسخ دهید. هرچیزی غیر از مواردی که کاربر به آن نیاز دارد، زیاده گویی است. پس زیاده گویی نکنید!

حالا که با درک هدف جستجو کاربر آشنا شدید، لازم است تا با روش های پیدا کردن کلمات کلیدی هم آشنا شوید. تا بتوانید عبارت ها را درست همانطور که مخاطبان استفاده می‌کنند، استفاده کنید. در ادامه روش های پیدا کردن کلمات کلیدی را ببینید.

۱_ استفاده از ابزارهای مربوط به کلمات کلیدی:

ابزارهایی هستند که این کار را برای شما انجام می‌دهند مثل ابزار keyword planner که میتواند به شما نشان دهد کاربران چه کلماتی را، چه تعداد و در چه مدت زمانی، استفاده کرده اند. البته بدانید که این اطلاعات کاملا دقیق و بدون خطا نیستند.

۲_ استفاده از پیشنهادهای موتورهای جستجو:

در واقع بهترین روش در درک هدف جستجو کاربر، دقت در همان کلمات کلیدی است که کاربران در موتورهای جستجو، وارد کرده‌اند. به این صورت که با نوشتن یک کلمه یا عبارت در موتورهای جستجو، پیشنهادات گوگل تعدادی از عبارت های جستجو شده و مرتبط با چیزی که شما استفاده کرده‌اید را برایتان نمایش می‌دهد.

گوگل چگونه هدف کاربر از جستجو را درک میکند؟

شاید گوگل در گذشته یک موتور جستجوی ساده تر بود ولی اکنون با پیشرفته تر شدن و هوشمند تر شدن ربات های آن، هدف جستجوی کاربران را خیلی بهتر از گذشته درک می‌کند و به آن پاسخ میدهد. شاید برای شما سوال باشد که این هوشمندی از کجا می آید!
جالب است بدانید این ربات ها نیز مانند من و شما که انسان هستیم در فضای گوگل پرسه می زنند و مطالبی که از سایت های معتبر منتشر می شوند را به دقت مطالعه می کنند و در پایگاه داده گوگل ثبت می کند. به این ترتیب اطلاعات خود را از نحوه جستجوی کاربران و در تشخیص هدف جستجو کار بالا میبرند.
به بیان دیگر هر چقدر اطلاعات این ربات ها بیشتر باشد و اندوخته پربارتری از اطلاعات جستجو شده توسط کاربران را داشته باشند، بهتر می توانند هدف کاربران را درک کنند و پاسخگوی آن باشند. به این پدیده توانایی خود یادگیری الگوریتم های گوگل گفته می شود.

توصیه های ارزشمند

۱_متفاوت عمل کنید:

گوگل همیشه به دنبال نوآوری و خلاقیت است. اگر می خواهید روی موضوعی کار کنید و درباره آن مطلب بنویسید، سعی کنید از زاویه ای به آن نگاه کنید که دیگران معمولاً این کار را نمی کنند در نتیجه مطلبی که ارائه می دهید متفاوت و خلاقانه خواهد بود.

۲_درک دقیق هدف کاربر:

کاربر از مراجعه کردن به سایت شما چه هدفی دارد؟ آیا به دنبال خرید یک محصول خاص است یا میخواهد یک مقاله علمی بخواند؟
مطالب شما باید کاملا متناسب با برآورده کردن این نیاز کاربر باشد.
مثل یک متخصص عمل کنید :
کدام یک بهتر است اینکه یک کار را استادانه و بهترین نحوه انجام داد یا ۱۰ کار مختلف را نصفه نیمه گذاشت ؟ البته که مورد اول.
پس در یک حوزه متخصص باشید و از پراکنده گویی دوری کنید.
استفاده از کلمات کلیدی طولانی :
هیچگاه قدرت کلمات کلیدی طولانی را دست کم نگیرید.هر چقدر کلمات کلیدی طولانی تر باشند شما به هدف کاربر از جستجو نزدیک‌تر می‌شوید و دقیق تر میفهمید که قصد و نیت کاربر از جستجو چیست.
بیاید با ذکر یک مثال به درک بهتری برسیم برای نمونه سایت شما ارائه دهنده بلیط پروازهای خارجی است . دو کاربر همزمان وارد سایت شما می شوند، یکی از آنها فقط کلمه خرید بلیط را جستجو می کند و دیگری عبارت خرید بلیط ارزان برای ارمنستان را جستجو می کند. همانطور که مشاهده می کنید نفر دوم منظور خود را بهتر رسانده و کار شما در دادن اطلاعات مناسب به او راحت تر است.
همیشه پاسخگو باشید:
در دسترس بودن شما و آماده بودن برای پاسخگویی به سوالات و نظرات کاربران تان باعث جلب اعتماد آنها می شود و یک تاثیر مثبت روی سایت شما و اعتماد سازی برای آن میگذارد. همین هم باعث جذب کاربر به سایت شما میشود.

سمانه عزیزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *